Świat nieustannie się zmienia. Analizując historię naszej planety, szczególnie historię rozwoju ludzkości, zdajemy sobie sprawę, że wraz z ciągle powiększającą się populacją, rosną również wyzwania związane z zapewnieniem mieszkańcom komfortu i bezpieczeństwa życia. Rosną również oczekiwania wobec świata nauki i przemysłu, dotyczące tworzenia rozwiązań usprawniających procesy produkcyjne i decyzyjne. Skomplikowane problemy wymagają użycia nadzwyczajnych środków, przekraczania granic, sięgania po niestandardowe inspiracje i doświadczenia.
W tym duchu na przełomie 2021/2022 grupa naukowców z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska oraz Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki (http://ca-wave.agh.edu.pl) podjęła decyzję o rozpoczęciu współpracy w ramach optymalizacji sposobu prowadzenia nieinwazyjnych badań rozpoznania podłoża gruntowego. Zespół postanowił wykorzystać doświadczenie członków zespołu GEO-NDT w zakresie wymagań, potrzeb oraz wyzwań prowadzenia pomiarów z wykorzystaniem aparatury georadarowej oraz kompetencje członków WIMIR dotyczące konstrukcji i autonomizacji pracy robotycznych platform mobilnych. Dalekosiężnym celem podjętej współpracy jest stworzenie mobilnego, autonomicznego skanera bliskiej podpowierzchni do obszarów o ograniczonej dostępności.
Skaner podpowierzchniowy jest odpowiedzią na rosnące potrzeby rynku związane z cyfryzacją przestrzeni na potrzeby jej inteligentnego zarządzania m.in. SmartCity. Pierwszym, niezbędnym elementem dla efektywnego gospodarowania dobrami i aktywami jest ich ewidencja, czyli zasilenie systemu wspomagającego decyzje kompletnymi danymi, również przestrzennymi. Efektywne zarządzanie krytyczną insfrastrukturą terenów zurbanizowanych dotyczy również elementów składowych podpowierzchni – szczególnie trudnej w kontekście dostępności oraz szczególnie wrażliwej na deformacje i uszkodzenia. Skaner, poprzez realizację założeń dotyczących autonomii planowania i realizacji trasy przejazdu, zapewni nową, wysokorozdzielczą, adekwatną do istniejących warunków terenowych jakość pomiarów.
Mimo, że działamy dopiero kilka miesięcy do tej pory udało nam się:
- Wykonać pierwsze testy terenowe celem wyznaczenia koniecznych rozwiązań usprawniających integrację jednostki robotycznej z aparatura georadarową.
- Przygotować rozwiązania techniczne usprawniające ergonomicznie integrację i wspólne działanie aparatury GPR i robota samojezdnego.
- Pozyskać aktualny, wysokorozdzielczy numeryczny model pokrycia terenu dla dwóch obszarów testowych, z wykorzystaniem geodezyjnych, zdalnych metod pomiarowych.
- Na bazie NMPT wykonać prace nad algorytmem optymalizującym przebieg profili dla prowadzenia pomiarów metodą georadarową tak, aby uwzględniały, ważny dla metody, układ geometryczny oraz wydajność energetyczną pracy robota.
- Przygotować wniosek w ramach Działania 4 projektu IDUB dla finasowania naszego projektu