Identyfikacja pustek betonowych w nietypowym filarze mostu kolejowego metodą georadarową
W artykule przedstawiono wyniki badań nieniszczących, które zrealizowano na żelbetowej podporze mostu kolejowego o nietypowym trapezowym kształcie z gęsto rozmieszczonym zbrojeniem. Po jej rozszalowaniu na zewnętrznej powierzchni uwidoczniły się wady w postaci raków, które sugerowały możliwość wystąpienia również pustek podpowierzchniowych. Aby stwierdzić, czy rzeczywiście takie pustki powstały i ewentualnie określić ich przybliżoną lokalizację zastosowano metodę georadarową GPR. W tekście omówiono przyjętą metodykę pomiarów oraz sposób analizy i przetwarzania danych georadarowych. Interpretację treści echogramów oparto o porównanie zarejestrowanego zapisu georadarowego z wynikami modelowania MRS (FDM) propagacji fali elektromagnetycznej przy znanej geometrii badanej podpory. Rezultaty detekcji pokazano głownie w formie echogramów (B-SCAN) oraz zebrano w postaci szkicu w układzie C-SCAN. W celu oceny wpływu zidentyfikowanych pustek na nośność konstrukcji utworzono powłokowy model MES podpory. Pokazano w nim różnice w rozkładzie naprężeń w podporze z ciągłą strukturą wewnętrzną i podporze z zamodelowanymi pustkami. Uzyskane wyniki wykorzystano przy sprawdzeniu nośności podpory oraz przy tworzeniu skutecznego programu naprawczego.
Owerko, P., Ortyl, Ł., & Salamak, M. (2015). Identification of concrete voids in an untypical railway bridge pillar by ground penetrating radar method. Measurement Automation Monitoring, 61.